Project Moldavië 2009

Update

Ons verblijf

Wij gaan naar een klein dorp, Baurci genaamd, vlak bij Cahul. Dat ligt onderin Moldavië, vlak bij de grens met Roemenië en Oekraïne.

Wij slapen bij lokale families van de plaatselijke baptistengemeente met meerdere personen op één kamer. 's Morgens en 's avonds eten wij bij onze gastgezinnen, de lunch gebruiken wij gezamenlijk bij de kerk. Elektriciteit is in de woningen wel aanwezig, maar douches en toiletten zijn buiten. Bij de toiletten moet je denken aan een houten optrekje in de tuin met een gat in de bodem, direct boven een beerput. Niet echt gemakkelijk dus, maar volgens onze contactpersoon in Moldavië is twee weken net voldoende om daaraan te wennen. We douchen ook buiten onder een groot vat met in de zon opgewarmd water, de zgn. summer showers.

Indien u meer wilt weten over ons project, kijk dan eens op www.gkpesse/moldavië.htm Daar leest u over de ervaringen van een jongerengroep uit Pesse die vorig jaar aan een soortgelijk project vlak bij Baurci hebben gewerkt. Zo krijgt u een aardig beeld van wat ons te wachten staat. Onze groep gaat meehelpen aan de bouw van een dagcentrum bij de kerk in Baurci en aan een vakantie-dagkamp voor kinderen.

Financiën

Door onze jongeren is de laatste maanden hard gewerkt om alle reeds gemaakte kosten terug te verdienen. Daar vallen niet alleen de reiskosten onder, maar ook de verblijfkosten en projectkosten. Omdat Moldavië een zeer arm land is en het de plaatselijke gemeente aan veel ontbreekt, betalen wij alles zelf. Sjaak Rodenburg wordt verantwoordelijk voor alle financiën gedurende ons verblijf. Hij zal alle uitgaven minutieus bijhouden zodat wij achteraf op een goede wijze verantwoording kunnen afleggen van onze bestedingen.

Om u een indruk te geven wat er zoal de laatste maand is gedaan, geef ik hier een kleine opsomming:

• - ramen bij particulieren gezeemd en auto's van gemeenteleden gewassen;
  • - graafwerkzaamheden voor een verbouwing;
  • - balkon schoongemaakt en heg geknipt;
  • - folders rondgebracht.

Op dit moment lassen wij een korte rustpauze in omdat de studie nu voorrang krijgt. Lopende zaken worden wel afgehandeld, maar vanaf 4 juni worden weer nieuwe opdrachten uitgevoerd. U kunt intussen wel nieuwe opdrachten blijven doorgeven. Mail in dat geval naar klusvoormoldavie@live.nl of bel naar Han Beeuwkes (45 17 67).

Op dit moment is ruim € 12.415,- verdiend. Dat is ca. 70% van de totale kosten. Maar we zijn er nog niet. We gaan onverdroten voort met onze sponsoractiviteiten. En mochten we onverhoopt meer verdienen dan nodig is (wat wij uiteraard hopen), dan zullen wij het meerder kunnen gebruiken als extra ondersteuning voor het project in Baurci.

Inmiddels kregen wij ook bericht van een mooie gift van De Snuffelschuur, nl. € 1000,-. Daarvoor hebben wij niets hoeven doen, het bedrag is ons om niet gegeven. Daarvoor heel veel dank.

Diaconale collectes

Zolas u weet hebben de beide diaconieën van de Michaëlkerk en de Johanneskerk besloten om tot ons vertrek de diaconale collecte te bestemmen voor Moldavië. Daar zijn wij uiteraard zeer gelukkig mee. Maar we moeten wel een misverstand uit de weg ruimen. De opbrengst van deze collectes is niet bestemd als een tegemoetkoming in onze kosten. Wij willen onze reis-, verblijf- en projectkosten zelf verdienen. De opbrengst van deze collectes zal door beide diaconieën via Livingstone, de organisatie die ons uitzendt, apart naar een goed project in Moldavië worden overgemaakt. Inmiddels hebben wij hierover al contact gelegd met onze projectleider ter plaatse voor een goede bestemming.

Voorbereidingen

De leiding van deze reis - bestaande uit Jeanine Roos, Sjaak Rodenburg en Bert van Schaik heeft al een trainingsweekend achter de rug. Komende zaterdag (23 mei) gaan wij met onze groep naar Gouda voor een voorbereidingsdag. Een onderdeel van deze dag is teambuilding. Ook het aspect Geloofskennismaking krijgt op deze dag veel aandacht.

Ook de medische kant van de zaak heeft volop onze aandacht. Vaccinaties worden gezet, de huisapotheek wordt gereed gemaakt. Jeanine is vanuit de leiding hiervoor de eerstverantwoordelijke.

Zo zijn wij allen - en dat geldt zeer zeker ook voor een groot aantal ouders - al intensief betrokken bij de voorbereidingen van onze reis naar Moldavië. Wij vertrekken zaterdag 11 juli gezamenlijk met een bus vanaf de Johanneskerk naar Schiphol. Op de zondag daaraan voorafgaand, dus op 5 juli, zal tijdens de oecumenische openluchtdienst aandacht aan ons vertrek naar en verblijf in Moldavië worden geschonken.