Project Moldavië 2009

Nog drie dagen te gaan... Laatste bericht

Lieve mensen!

Met een glimlach op onze gezichten lezen wij ( Sjaak, Arris en Jeanine) de reacties op onze reislog! Heel leuk dat iedereen zo zijn reactie achterlaat. We zijn op dit moment bij de projectleider thuis, omdat hij snel internet heeft. Heel fijn!

Om even terug te komen op de vragen in de reacties:
Sjaak gaat bijna iedere dag naar de stad Cahul om geld te pinnen voor de projectkosten, aangezien we maximaal 3000 lei per pas kunnen opnemen. ( = ongeveer 200 euro)Van dit geld worden de boodschappen gehaald ( ook in deze stad) en de materialen voor de bouw. Dezezijn nu compleet, dus als wij wegzijn, kunnen zij het in ieder geval afmaken!

We hebben heerlijke yoghurtjes gehaald en zo komen we toch aan de calcium, aangezien er dus niet echt melk gedronken wordt ;).We hebben onze eigen tolk : Maja. Zij vertaalt alles voor ons en is onze steun en toeverlaat!Ze heeftEngels gestudeerd inRoemenie. Dus op de bouwplaats vertaalt zij voor de mannen en tijdens het kinderkamp legt zij de spelletjes uit aan de kinderen die wij verzinnen.

Zaterdag zijn we een dagje in de hoofdstad geweest, zoals je kon lezen in het eerdere verslag. Het was heel gezellig om als groepeens wat vrije tijd met elkaar door te brengen.'sAvonds hebben we uitgebreid en heerlijk gegetenin een restaurant in Chisinau! Wat een luxe was dat zeg! Zondag zijn we naar Cahul gegaanvoor de kerkdienst van 2 uur!!!! Papa's en Mama's ; jullie mogen trots zijn op je kinderen.... Ze hebben2 uur lang, zonder piepen stilgezeten en aandachtig geluisterd naar eeb preek in het Russisch enook nog een in het Roemeens!!! ( ik hoorjullie lachen!!!!)

Na de dienst hebben we heerlijk een pizza gegeten voor4 euro pp ( incl drinken )om vervolgens af te koelen in het enige zwembad van de provincie Cahul.

Wat was dat een leuke dag!

Maandag zijn we begonnen aan het kinderkamp. Er is een groep gekomen die in heel Moldavie al vanaf mei, kinderkampen organiseert. We mogen samen met hun de activiteiten invullen en dus bedenken wij iedere dag wat voor een leuke dingen we gaan doen met de kids.
Gisteren hebben we gebruik gemaakt van de Origamie ( wat ze nog nooit hadden gedaan) en de maskers hebben we gemaakt. Het was een groot succes!

We gaan inmiddels de laatste dagen tegemoet en verlangen toch stiekem naar een schone wc die je kan doortrekken en een warme douche met een schoon bed ( niet perse in deze volgorde!).

Voor nu lieve mensen, tot zaterdag! We vertrekken hier al om 08.00 uur om er zeker van te zijn dat we om 16.00 uur kunnen inchecken in Bukarest. Bij de grens kan je soms 2 uur, soms 20 min wachten.....

Ik ga nu proberen wat foto's toe te voegen!

Veel liefs !!!

Moldavie groep 2009

Sonja Rinsma

Heel leuk om ook over het kinderkamp te lezen. Gaat het bouwen verder ook goed. Nog een paar dagen en dan kunnen jullie inderdaad weer op een normaal toilet. Ben wel benieuwd hoe jullie de overgang ervaren b.v. met de tussenlanding op het luxe vliegveld van Frankfurt. Hartelijke groeten ( ook van tante Cobi en tante Marjolein) en tot zaterdag !

Marc

hoi allemaal!

Tjonge wat een leuke foto's!! Heb genoten van het bekijken ervan. Ben nu dubbel benieuwd naar jullie verhalen erbij. Begrijp ik uit de foto goed dat jullie business class hebben gevlogen? hihi op de foto lijkt het erop dat jullie daar bij Swiss Air business class inchecken.

Groeten, Marc

Hanny van Schaik

Erg leuke foto's die de enthousiaste verhalen prachtig onderstrepen.
Ook het laatste verhaal geeft wat jullie meemaken zo goed weer voor ons thuisblijvers.
Wat zou ik graag even stiekem om een hoekje willen kijken bij jullie!
Ik wens jullie nog veel plezier toe voor de laatste dagen. Maak er wat moois van.
Veel plezier morgen in het zwembad.
En voor zaterdag een veilige terugreis!
Hartelijke groeten en een dikke pakkerd voor Bertje

Aalt, Luciënne, Marisha en Carlijn Koopman

Hoi lieve mensen,

Wat fijn om weer wat van jullie te horen. Erg leuk om de foto's te zien. Wij zijn super trots op wat jullie daar allemaal doen. Kunnen bijna niet wachten tot jullie terug zijn. Nog veel plezier de laatste dagen. Een goede en voorspoedige terugreis zonder veel wachttijden.

groetjes en een dikke knuffel voor Janique

Loes Beuckens

Lieve mensen, nog even volhouden! Succes en tot zaterdag!

miriam en jo rutten

Vanuit Parijs, lezen we jullie bericht, gewoon in een woord fantastisch; we begrijpen de hunkering naar de voor ons zo gewende luxe van een douche en toilet, nog even volhouden. Graag horen we jullie verhalen zaterdag en de dagen erna. Nog veel succes deze laatste dagen en een heel goede en behouden thuisreis gewenst; een dikke zoen voor allemaal en een extra voor Simone
Jo en Miriam

Han Beeuwkes

Fantastisch die kale koppies! En dan ook nog eens een kerkdienst van 2 uur in het Russisch en Roemeens. Het lijkt wel een heropvoedingskamp! Gaat de opvoeding dan toch nog lukken? Goed hoor beste leiding, wat mij niet lukte, lukt jullie wel. Ga zo door. Eigenlijk moet dit nog langer duren, dan blijft het meer hangen. Groetjes en tot zaterdag (ja, ja, ik verlang jullie weer te zien hoor!)

Marcel en Esther

Lieve allemaal,
Leuk die foto's! Het eind is voor jullie in zicht, we zijn benieuwd naar al jullie ervaringen en verhalen!
We hopen dat de grenstoestanden aankomende zaterdag minder lang zullen duren ;-)
Dikke knuffel van hier!

Marjon, Henry, Naomi en Joelle

Wat zijn deze twee weken toch omgevlogen. Hebben jullie dit ook zo ervaren? We vonden het erg leuk om de foto's te bekijken en het verslag te lezen. Zo krijgen we een beetje een indruk van de omgeving en wat jullie nog gedaan en beleefd hebben. Fijn dat de activiteiten bij het kinderkamp ook lukken en vertaald kunnen worden. Nou, de laatste loodjes nog......Veel plezier en we wensen julllie een behouden terugreis!
Lieve Sharon, nog even een dikke knuffel op afstand, zaterdag fijn weer in het echt!

Kim

Jippie! Nog maar 2 dagen en dan het live verslag! Wat een bijzondere weken maken jullie mee.

Nine, ik probeer je op te wachten hoor als de dienst het toelaat ;-)

Dikke knuffel

Oma van der Wiek

Wat leuk om te lezen dat het zo goed met jullie gaat.Is het daar nog zo warm?Het is hier 18 graden ,dus dat
is weer even wennen alsje terug bent Ik ben heel benieuwd naar alle verhalen.
Een goede reis terug
Liefs van Oma

de wanners

voordat jullie naar huis komen toch nog even een reactie.
we zijn trots op jullie en erg benieuwd naar de verhalen!
een goede reis en geniet vooral nog even goed.
tot zaterdag.
liefs van de Wanners.

jose helling

Ik moet bekennen dat ik bij het zien van de foto's enkele tranen van ontroering heb geplengd.(zo heet dat toch?)
Het kwam heel dichtbij en ik ben trots op jullie, op wat jullie daar doen en in welke omstandigheden.
Ik hoop dat de terugreis minder oponthoud heeft.
Een prettige en veilige terugreis wens ik jullie toe.
Liefs van Jose