Project Moldavië 2009

Aankomst in Moldavie ( eindelijk bericht!!!)

Lieve thuisblijvers,

We hebben de luxe om vanuit het gastgezin van Bert en Sjaak gebruik te maken van de computer met internet!!! Heel bijzonder, aangezien ze nog niet eens een normale riolering hebben hier ( lees: in een gat in de tuin...).

De reis naar Bucharest was lang, maar vanaf daar wisten we nog niet wat ons te wachten stond bij de grens.. Na 5 uur rijden waren we om 19.00 uur bij de grens van Romenie om vervolgens te wachten op een stel douaniers die eigenlijk heel druk waren met kaarten en roken... Meer niet! We hebben een tijdje staan kijken toen Jeanine eropaf gelopen is om te vragen of ze een beetje konden opschieten, aangezien we verwacht werden in Moldavie. Er ging zowaar iets gebeuren na deze toespraak! Er kwam beweging in en in plaats van 3 uur, hebben we 1 uur gewacht!!! ( stel je voor dat je dit meemaakt aan de grens van Nederland- Duitsland!!) Onze eerste kennismaking met deze cultuur.

Toen we die eerste grens over waren, dachten we er te zijn, we moesten immers nog maar een kleine 30 min rijden... Echter onze vreugde verdween snel toen we bij de tweede grenspost kwamen ( die van Moldavie) en de glimlach van Jeanine ineens niet meer werkte! Na nog eens 1 uur wachten mochten we dan eindelijk door naar Bauchi!!!

Eenmaal daar aangekomen werden we verwelkomd door het hele team van de plaatselijke kerk! Het eten wat voor ons gemaakt was werd hartelijk in ontvangst genomen, aangezien iedereen wel hongerig was geworden van de hobbelige busrit. Eerst de gasthuizen bezoeken en toen lekker gegeten in de kerk / wijkgebouw.Daarna allemaal naar bed, omdat we boven ons bord al bijna in slaap vielen! Heerlijk geslapen in variable situaties. ( de meiden in een huis, de jongens in een ander huis en Bert met Sjaak in een heel ander dorp!!!)

De volgende morgen om 10.00 uur in de kerk om een speciale dienst bij te wonen met de kerk nu helemaal vol, omdat er ineens 16 Nederlanders bijkwamen. Veel dankbare woorden uitgesproken en er is voor ons en jullie in Leersum gebeden! Dank de Heer dat zij jullie naar ons hebben laten komen! :)

Na de kerkdienst weer eten en vrije tijd om het 'dorpje' te verkennen. Toevalling was er wel iets te beleven dit keer, namelijk ; DE locale voetbal wedstrijd !! We hebben mogen aanmoedigen met de kinderen en jeugd uit de omgeving! De taal van voetbal blijkt internationaal te zijn.

Na het eten weer naar bed, omdat we de volgende ochtend met het echte werk zouden beginnen!

Maandag zijn we vroeg gestart om alle materialen te kopen die nodig waren voor de werkzaamheden. ( die waren er uiteraard nog niet) De jongens en meiden waren al begonnen in de kerk om de keuken ( Sja, ze noemen dat zo, maar het is gewoon een kamer...) te strippen. Al het pleisterwerk van de muur en dat ging erg goed met de aanwezige kango. We hebben foto's, maar het duurt te lang om deze te uploaden. Stel je maar voor dat het stoffig was!

Op deze eerste dag zijn we een heel eind gekomen met het kluswerk en iedereen is dan ook tevreden en gemotiveerd om morgen weer aan de slag te gaan. We hebben 's middags al een groot deel van de sleuf gegraven voor de afvoer van de keuken. Sjaak heeft zijn technische kennis kunnen laten zien voor de bouwtekeningen ( die er niet waren!!!).

Gelukkig hebben we allemaal last van de grote D! En dit willen we jullie niet onthouden! Het Moldavische eten en de omgeving vraagt om een hele andere darmflora. We kunnen het ook gelukkig goed met elkaar bespreken. Norrit mee, echter niet voldoende! ( Bert heeft nergens last van, moest ik zeggen!) De toiletten zijn minder erg dan gevreesd, maar het blijft voor ons onwezenlijk om je behoefte te moeten doen, gehurkt boven een niet fris ruikend gat!

Lieve mensen, we hopen snel weer bericht te geven over de situatie.

Alles ok met iedereen, lekker weer slapen jullie!

Veel liefs!

Bert, Sjaak en Jeanine EN de rest van de Kanjers!

Jo, Mieiam stella en naomi vanuit zrruws vlaanderen

wat goed om te lezen wat jullie tijdens de reis en de eerste dag hebben mogen meemaken; gelukkig is alles goed gekomen . En voor het klussen alle lof nu al dat gaat dus gewooon goed komen. Geniet er samen van hou jullie haaks Liefs en kus voor iedereen en een extra voor sharon en simone

Han en Corine Beeuwkes

lieven mensen, op de dag van de verjaardag van onze jongens (Gerben en Arjan) leven we extra met jullie mee en vinden we het des te leuker om iets van jullie te horen. Fijn dat het zo goed gaat en we geloven in jullie! veel liefs van ons beiden.

Jose Helling

Gerben en Arjan, gefeliciteerd!.
Wat geweldig om via de website te kunnen volgen wat jullie meemaken. Fijn dat jullie zo goed en positief omgaan met wat jullie tegenkomen. Heel veel plezier met elkaar en maak er wat moois van! Liefs voor allemaal.

Gert Jan en Sonja

Goed om te horen dat de verbouwing flink uit de startblokken is. Ga zo door! Hartelijke groeten aan iedereen.

Hanny van Schaik

Allereerst Gerben en Arjan nog van harte proficiat met jullie verjaardag en dan in Moldavie!!!

Lieve allemaal, leuk om jullie verhalen te kunnen volgen nu via de website.
Veel plezier en succes de komende tijd!

En voor Bert een dikke knuffel!
Hanny

Ro-Ann

Hey Jeanine!

Wow wat een reis tot nu toe. En wat fijn dat jullie gebruik van de pc mogen maken daar! Veel succes plezier daar...

Liefs rootje

Marc Kamermans

Hoi Arjan en Gerben,

Nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag! Hopelijk hebben jullie een leuke dag met z'n alle gehad. Het SMSje op de telefoon van Bert met de felicitaties namens alle leden van onze gespreksgroep (we waren gisteravond bij jullie ouders voor een tapasdiner) was van ons.

Beste Allen,

Goed te horen dat alles toch goed is gekomen met de reis. En ja, het is een andere cultuur met andere gebruiken... ook wat Wc's en zo. Maar goed dat maakt het juist zo bijzonder. Wat betreft de foto's dat komt helemaal goed. De beamers zijn al geregeld om ze weer te geven bij thuiskomst!

Groeten, Marc

Henry, Marjon en Joelle

Lieve allemaal,

Fijn om via deze site te horen dat het goed met jullie gaat. Hopelijk zijn de ergste D-klachten voorbij.
Nog gefeliciteerd voor Arjan en Gerben.
Deze verjaardag zullen jullie denken we niet snel vergeten.
Veel plezier en sterkte, we zijn trots op jullie!

Liefs van ons

Ineke en Sophie

Lieve Sharon!

Als je aan cola kunt komen....is goed tegen D-klachten ! Fijn verblijf allemaal!
Liefs en zoen!

Pieter en Jonna

Heeej Kanjers!
Klinkt best herkenbaar toen wij 8 jaar geleden naar Roemenie gingen! Lekker he zo'n toilet, hmm.
Wij gaan over een uur naar Thailand met een ander stelletje.. echt zo'n zin in! 4,5 week chill!
Wij wensen jullie heeeeel veel succes en veel fun samen!
Sharon en Simone; you can do it!
X van Piet en Jon

Marcel en Esther

Ha Kanjers,

Goed te weten dat het op wat D problemen na wel goed gaat (wordt de D al te erg, doe dan wat keukenzout en suiker in fleswater, goed schudden en dan opdrinken, het is niet lekker maar voorkomt uitdrogen).
Wij hopen dat jullie cultuurschok niet al te groot zal zijn!
Liefs voor jullie allen!!

de wanners vanuit zweden

Wat goed om te lezen hoe het met jullie gaat !!!
Arjan en Gerben van harte gefeliciteerd.
We wensen jullie nog een hele goede tijd met zijn allen.Hopelijk is het D probleem snel opgelost.
Liefs voor jullie allemaal!
Gerrit, Wilma, Niels, Ilse en Marlies

hannelieke en johan

bij d klachten cola zonder prik drinken,dus even de fles open laten staan,en chips voor het verlies van zout
een echte tip van de ggd als je geen ors zakjes bij je hebt tegen uitdroging

anita en de mannen

lieve Sharon,
wat een super leuke site, zo blijven we hier allemaal op de hoogte...
veel (werk)plezier en goed mikken boven dat gat he!misschien kun je bouwtekening vragen?iets voor in jullie tuin?heeft niemand hier.....
liefs Anita.

Jan & Lieneke

Gefeliciteerd ...... geniet ............ maar ervaar vooral van hetgeen jullie tegenkomen. Jullie maken momenteel iets onvergetelijks mee .

Eric en Inge

Hoi Eric
Hebben jullie al een interland gevoetbald of staat de grote D dat niet toe!!!Wel een goede smoes als je verliest.
Door werken met de Kango hebben jullie in ieder geval een goede warming up gehad.
Veel sucses met jullie avontuur, en we rekenen op een grote overwinning!
Later

Marjorie

Lieve jeanine en alle andere,
Allereerst even melden hoe ontzettend goed en knap ik het vindt dat jullie deze actie doen. Wat leuk om te lezen hoe het daar is Hebben jullie je 'Hoe & Wat'boekje mee? Zet 'm op daar en geniet van deze belevenis.

P.s. Jeanine... Kim stuurt ons ook de sms-jes door, leuk!. Het valt me trouwens tegen om te horen dat je glimlach niet altijd werkt, ha ha. Tot gauw lieve schat!

La revedere ;-)
Marjorie

Simone en Michiel

He Pap,

Wat een belevenissen al zeg! We hopen dat je niet al te veel spierpijn hebt van alle werkzaamheden! Geniet van alles wat nog komen gaat, enne we zijn erg benieuwd naar alle verhalen. Dikke zoenen, ook van Gijs.

Kim

Lieve Jeanine en de rest natuurlijk,

Had je niet genoeg ehbo spul bij je??? Geloof er niks van haha. Goed om te lezen dat de opstart gelukt is en dat de positieve sfeer erin zit.

Thuis weer ff oefenen op die glimlach hoor.. Of brillen aan laten meten daar hihi ;-)

Zet m op allemaal. Vanaf het thuisfront zijn we trots op jullie allemaal!

xxxxx

Marjolein

Lieve Sharon,

Leuk hoor, zo'n weblog!
Veel succes daar in Moldavië, zie je snel!

Liefs

Liesbeth

Hoi pap en de rest!
Wat leuk dat we met jullie kunnen meegenieten. Echt top wat jullie daar aan het doen zijn. Geniet van alle mooie ervaringen, dit vergeet je nooit meer!
Zet hem op! Veel liefs, Lies

fam. koopman, nijkerk

Hoi Janique,

Blij te horen dat je niet meer aan de D. bent en geen koorts meer hebt. Ook blij dat je het naar je zin hebt, het een geweldige ervaring vind, ondanks de vele beperkingen en het gevoel dat je 50 jaar terug in de tijd doorbrengt of mischien wel daardoor. We zijn trots op je/jullie en geniet van al die ervaringen. Groetjes aan allemaal en veel liefs van pap, mam, marisha en carlijn.

annelies.helling@wxs.nl

Beste allemaal:
Ik heb veel bewondering voor deze actie. Ik wens jullie veel succes met de werkzaamheden en veel sterkte met de de andere omstandigheden.
Sarah: ik vind het erg goed dat je meedoet aan deze actie: ik denk aan je en zal nog eens mailen.Liefs Annelies

D. Overweel

Hallo allemaal!

Met veel belangstelling lees ik dagelijks jullie mail.
En ben, ik weet het zeker, zoals alle opa's en oma's APE-trots op jullie!

Oma Dicky

Corine en Han

Hé Arjan en Jelle,
Wat zijn jullie een stel mazzelaars met jullie inloting in Amsterdam. We zijn allemaal heel blij. Sterkte in de warmte en we zijn erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. We hopen snel weer een verslag op deze site aan te treffen.

Marjolein en haico

Ha die lieve Jeanine,
Eigenlijk wil ik alleen maar kwijt dat ik je een topper vind! Petje af voor dit project (uiteraard voor alle Moldaviegangers) Veel dikke kussen van ons allemaal,
Liefs Haico, Marjolein, Willem-Jan en Douwe

Dick Schaap

Fantastisch om jullie belevenissen te lezen!
Wij leven mee.
Hoe is jullie contact met de Moldaviërs?
Heel veel goede groeten uit Leersum.
Namens de oudjes van jullie gemeente,

Tonny Bijl en Dick schaap

Casper, Francis & Klaas

Hoi Sarah, Jammer dat we je feestje gemist hebben. Maar spannend dat je nu in Moldavie zit. Fantastisch om een relatief onbekend land te ontdekken. En een mooie opmaat voor je leven in Amsterdam. Wij wensen jullie allemaal heel veel succes en plezier.
Liefs, Casper en Francis en een knuffel van Klaas

Thea schrijft:

Lieve mensen.
Leuk om jullie eerste reisverslag te lezen.
Helemaal geweldig.... het werk dat jullie verichten voor de mensen in Bauchi. Jullie zijn echt toppertjes.
Arjan en Gerben leuke verjaardag gehad in Moldavie??
Nog van harte gefeliciteerd!!
k'Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.
Voor jullie allemaal heel veel plezier en een veel succes voor de komende week.
Lieve groet van Thea.

en xxx voor Sjaak

marcel en esther

Gaaf om weer iets van jullie te horen!Gelukkig zijn de D problemen voorbij. Volgende week weer een nieuwe uitdaging...... Wat wordt er daar dan toch anders gewerkt dan hier nietwaar? Ik denk dat jullie van de ene verbazing in de ander vallen.
Ook goed te horen dat jullie zo'n hechte club zijn, dat heb je ook nodig voor als het ff niet zo lekker gaat.
De helft van jullie reis zit er al op, geniet er nog van!
Liefs, Marcel en Esther

Anita van Katwijk

Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en ook alle reacties die er geplaatst worden. er wordt met jullie mee geleefd. Heel veel succes nog. Mooi werk!

Groeten van het van Katwijk kluppie.

Jopie Wilschut 19Juli 2009,

Geweldig wat jullie doen echt een hele uitdaging . Leuk om te lezen dat het goed gaat met jullie .Wij leven heel erg met jullie mee, Fantastisch werk wat jullie doen ,Heel veel succes nog .

Groeten van Jopie Wilschut.

Theo en Klazien Helling

Ha die Sarah !
Wat leuk, dat we je op deze manier een berichtje kunnen sturen.
We vinden het geweldig, wat jullie daar in dat verre Moldavië doen. We hopen dat alles naar wens gaat, en we wensen iedereen nog een heel nuttige, maar ook fijne tijd toe.
Veel groeten van Theo en Klazien.

riet wulffraat

Ik zit hiet in mijn stoel hardstikke trots te wezen op jullie allemaal.
Voor iedereen die er mee te maken heeft (gehad) blijft jullie aanwezigheid een herinnering voor het leven.
Moge de thuisreis vlotter verlopen.
Tot ziens en horens in Leersum.
Wim en Riet Wulffraat