Project Moldavië 2009

Bericht vanuit de hoofdstad Chisinau

Vanuit een internetcafe in Chisinau, 3 uur rijden vanuit Baurci, schrijven wij weer een verslag. Maandag begon het echte werk. Sjaak en Bert kochten materiaal in Cahul en de jongeren gingen stenen verplaatsen achter de kerk. Deze plek moest namelijk vrij gemaakt worden om een vierpersoons-wc-huisje-buitentoilet te maken. Eerst een diep gat graven van 3 meter diep, 3 meter lang en 1 meter breed en vanuit de keuken daar naartoe een sleuf voor de afvoerleiding. Het is namelijk de bedoeling dat in het kerkgebouw een dagcentrum voor kinderen komt. Daarvoor is een goede keuken en 'goede' Moldavische toiletten nodig. Wij zijn afgereisd voor het zware werk. Die sleuf moest wel 10 meter lang en 1 meter diep worden. Dan te bedenken dat er voor 500 jaar aan rotzooi in de grond zit. Puin, schoenen, een 14e eeuwse put en een heleboel stenen zorgen ervoor dat het een enorme klus wordt.

Maandagavond sloeg het noodlot toe. Onze darmflora was niet gewend aan het vette moldavische eten en dat zorgde voor het door u genoemde D-probleem. Dinsdag lag het werk dan ook stil en een paar mensen in bed. Alleen Gerben, Simone en Jolien werkten hard door en waren de bikkels van de dag. Zelfs hadden ze nog tijdom opziekenbezoek te gaan bij Jelle.Dinsdagochtendis Sjaaksamen met Arjan daarom Cahul ingeweest om in 3 apotheken de nodige medicamenten te verzamelen en dat hielp! Een roze pilletje en een capsule 3 maal daags deden wonderen. Woensdagen donderdaggingen weer op volle kracht met uitzondering van Eric enGerben. Donderdagmiddag zijn we eindelijk beton gaan maken voor de vloer van het toilet wat een enorme chaos werd. Met een oude betonmolen, 3 emmers grind, 2 emmers zand en 1 emmer cement plus wat water (per keer!) komt het uiteindelijk toch allemaal voor elkaar. Hier zijn we vrijdag mee verder gegaan en de vloertjes zijn nu klaar. Ze moeten alleen nog op de put gelegd worden. Vrijdag zijn we met dezelfde betonmolen mortel gaan maken voor het afwerken van de wanden van de put en de keuken die we gaan betegelen.

Organiseren kunnen moldaviersniet en vantevoren nadenken al helemaal niet. Alles op z' n tijd en plannen is er niet bijen daarom hebben we al heel wat uurtjes gewacht. Ondertussen gaan we dan lekker volleyballen, voetballen, sudoku's maken, kaarten, slapen, hangen ofde schriftjes vol schrijvenmet wat we meemaken.

Demoldavische gerechten die we al genuttigd hebben zijn spaghettigekookt in melk (zoete melk met sliertjes), aardappelsoep met varkensvlees, soort couscous met een zacht klef rookworstje UHL!!! Maaar.. ook lekker ontbeten met pannekoekjes. De mensen zijn ontzettend aardig en hebben goed naar ons geluisterd en heeeel veel fruit gekocht. Dat resulteert in Sjaaks fruithapje om 4 uur. We hebben al 22 kg bananen, 10 kg perziken,2 kg mandarijnen en heel veelenorme watermeloenenop.

Donderdagavond hebben we met zn allen een evaluatie gehouden. Iedereen gaat het steeds leuker vinden! De sfeer is geweldig en iedereen kan goed met elkaar opschieten! Zelfs de leiding! Dit zorgt dan ook voor een perfecte samenwerking tijdens het werken.Ook raak je hierdoor heel snel gewend aan alles en wordt zelf je water uit de put halen om te douchen de normaalste zaak van de wereld! In de middagpauze na de lunch en elke avond gaan we met de groep nog ff chillen. We genieten dan vaak van een mooie zonsondergang en nemen nog even de dag door.

Het weer is heet, heel heet! Dik 35 graden met de hele dag door een brandende zon. Woensdagavond kwam er een enorme onweersbui waardoor de jongens heerlijk konden douchen zonder water te halen. Ideaal!

Vandaag zijn we dus in Chisinau om de stad te bekijken en morgen gaan we naar Cahul, een stad heel dichtbij, waar we naar de kerk gaan en gaan zwemmen. We zijn errug benieuwd naar het ' zwembad' . Volgende week start een nieuw project: het kinderkamp. De helft zal hier dagelijks mee bezig zijn en de rest gaat door met bouwen.

We proberen jullie van de week nog iets te laten weten, ga vooral door met de reacties. Die zijn erg leuk om te lezen!

Heel veel liefs van de hele groep,

namens Beuckens en Hiddink

Corine, Han en Daan

Beste mensen, we genieten met jullie mee. Het plezier straalt er vanaf. Nog een week te gaan en die ziet er ook afwisselend uit. Hoe groot is het dorp eigenlijk waar jullie zitten? Voor Gerben en Arjan: gisteren op de trouwerij van Gerline en Dirk Jan geweest. Was heel leuk (wat wil je ook, op kasteel Amerongen), Daan is vandaag terug van Zeilkam (hij heeft het heel leuk gehad).
Nou beste mensen, het ga jullie goed. Kus van mamma, padre en Daan (en Domie?).

Sonja ook namens Gert Jan en Mirjam

Hoi allemaal,
Het is heel fijn om vanuit Stockholm ( ook meer dan 25 graden) te lezen wat jullie allemaal beleven. Wat een ervaringen! Ben ook heel benieuwd naar het kinderkamp volgende week. Hoe gaat het met de foto s Ruth. Veel plezier nog verder allemaal, hetzij met bouwen of kinderkamp. Veel groeten en kussen ook vanuit regenachtig en koud Nederland van papa en Mirjam, mama

Henry, Marjon, Naomi en Joelle

Dag allemaal, wat fijn om te horen dat jullie eerste week toch vooral positief is verlopen. Sommigen van jullie hadden al ervaring in Leersum opgedaan met een aantal graafwerkzaamheden. Zo zie je maar, het komt altijd van pas. We zijn benieuwd hoe het kinderkamp zal zijn. Hopenlijk komen de tips en het voorbereidende werk goed van pas. Enne, jullie weten nog he, hoe het "peper en zoutvaatje" gevouwen moest worden. Jullie waren hier zo lekker enthousiast over! Heel veel succes de komende week en morgen ook veel plezier op jullie vrije dag.
Liefs van ons!

Maartje Vervat

Lieve Sjoerd en Arris en natuurlijk al jullie collega ,s. wat fijn dat het goed met jullie gaat , en wat zijn jullie enorm aan het klussen , wat zullen de mensen daar blij zijn , wij hopen en bidden dat alles naar wens mag gaan , en dat jullie volgede week met dankbaarheid terug kunnen kijken naar deze byzondere weken ,en ik wens jullie een behouden thuiskomst.heel veel liefs Opa en Oma Vervat , of zeg maar Maartje . dag allemaal !!!!!!.

Ruud en Annette Werrie

Hey allemaal en Sjaak in 't bijzonder. Ook wij als oud-Leersummers ( nou ja ..oud) leven met jullie mee. Geweldig wat jullie daar doen. Zwaar werk bij die temperatuur zeg. Een hele ervaring ook om zo in de praktijk te merken dat je met een andere cultuur te maken hebt. Jullie moeten aanpassen en improviseren, begrijpen we. We wensen jullie veel werkplezier toe. Sjaak, pas op je pet/hoed! Groeten van Ruud en Annette

De Wanners

Hallo allemaal, het is heel leuk om jullie verslagen te lezen. Jullie doen wel erg veel ervaring op, erg leuk! Het is ook goed te horen dat de sfeer binnen de groep ook zo goed is. Fijne tijd nog en succes met het bouwen en het kinderkamp.
Groetjes vanuit Grönklitt

Derk en Truus Bretveld

Hallo Harde werkers,
Veel waardering voor wat jullie allemaal doen !!!!
Wij wensen jullie nog veel plezier en sterkte bij het bouwen en het organiseren van het kinderkamp. Aan het eind van de week weer een goede terugreis.

Hartelijke groet , Derk en Truus Bretveld

Jo en Miriam

Fijn voor het thuisfront om van jullie te horen hoe jullie samen alles aanpakken en met elkaar beleven! Natuurlijk ook een beetje trots op Simone die anders altijd allerlei ondefinieerbare kwaaltjes heeft en nu als bikkel te boek staat! maar het belangrijkste is dat jullie weten om te gaan met de omstandigheden en grote harmonie vertonen, Wij hebben steeds meer bewondering voor jullie allemaal. Nou hopelijk hebben jullie genoten van het zwembad en het weer vandaag en nu een mooie tweede week. Alvast heel veel succes hopelijk lukt het om de tweede week nog iets van jullie te laten horen en anders tot volgende week zaterdag!! Veel groeten en een dikke zoen voor iedereen die er een van ons wil hebben Jo en Miriam

Jose Helling

Wat hebben jullie al veel bereikt met het bouwen! Graafwerk, beton storten en de muren. Jullie zullen wel trots zijn op het resultaat en op jezelf natuurlijk!
Hoe is jullie contact met de mensen die er wonen. Lukt het een beetje met elkaar te praten? (gebaren?)
Gezond en gezellig, Sjaak, dat dagelijkse fruithapje van jou.
Lieve allemaal, fijn om te lezen dat de sfeer zo goed is. Ik wens jullie een fijne dag toe vandaag en nog een hele goede week met bouw- en kinderactiviteiten.
Veel lieve groeten, kus voor iedereen en vooral voor Sarah. Jose

Sonja

dank voor jullie uitgebreide verslag. Gisteren is het in de kerk door Han gebruikt om de Johannes gemeente op de hoogte te brengen van jullie wel en wee. Ik verwacht dat deze website nu ook door hen gelezen zal worden. Vooral het fruithapje van Sjaak ging er in als koek;)
Doordouwers, jullie zijn een voorbeeld voor alle groepen die hopenlijk na jullie komen!

Complimenten maar vooral veel plezier,
Sonja

Wim en Janny

Vandaag is de laatste week begonnen, werken met de kinderen lijkt me heel erg leuk. En het bouwen gaat ook door,We zijn heel erg trots op jullie allemaal Wat is het leuk om op deze manier op de hoogte te blijven. Hebben jullie lekker gezwommen? Doen jullie de boodschappen in de stad?Zoals het fruit en materialen voor de bouw.?Wat zullen jullie veel te vertellen hebben daar verheugen wij ons nu al op.

Voor alemaal lieve groeten en een knuffel voor Jeanine.

Kim

Lieve allemaal,

Wat goed om te lezen hoe het met jullie gaat! Jullie komen poepie bruin, gespierd en super gezond terug!! En jullie zijn allemaal in staat om je eigen huis te bouwen op de Moldavische manier ;-) Wat een topweek! Fijn dat iedereen er weer een beetje bovenop gekrabbeld is en wat goed dat de sfeer dat niet heeft mogen drukken.. Laatste week alweer. Tijd vliegt.

Geniet van alle mooi indrukken. Ik kan niet wachten op de live-verhalen.

Liefs Kim. En nine... een heeeele dikke knuffel, kanjer!!!

oma van der Wiel

Hoi allemaal
Wat leuk om jullie verslag te lezen en jullie op deze manier te kunnen volgen! Gelukkig gaat het weer goed met de D. Succes en veel plezier nog deze week in het kinderkamp. Goede reis terug.

Corine,Jurgen,Milou,Luuk,Esmee

Hallo allemaal
Knap werk hoor wat jullie doen. En dat ondanks de nodige tegenslag. Jullie doen wel een hele bijzondere ervaring op. De kinderen zullen daar erg blij zijn met jullie hulp. Heel veel succes nog.

Marjorie

... misschien kunnen jullie nog wat dagen bijboeken... ;-). Want wat zullen ze jullie weer missen. Nee hoor,... kom maar lekker weer terug naar Leersum en omstreken! Jeanine, we verheugen ons op het vieren van je verjaardag... dus op alle verhalen!
Zet 'm op allemaal.
Liefs Marjorie

Marc

Hoi allen,

Goed te horen dat het allemaal goed gaat. Ennuh over dat grapje van mij tijdens het graven van het gat in onze achtertuin; nl dat jullie de fundering van een kerk gingen uitgraven... serieus ik wist niet hoe dicht ik in de buurt zat. Hopelijk hebben Arjan en Eric nu wel hun aandeel geleverd ;-) Nu ja, met het fruithapje komt het vast allemaal goed. Ik hoop alleen dat jullie niet 500 jaar Moldavische archeologie vernaggelen (moet je je eens bedenken wat voor een gedoe dat in Nederland geeft met vergunningen en stil leggen van het werk...). Nadenken heeft ook soms zo z'n nadelen. Ach en aan de andere kant boven dat gat hangend geven jullie ook weer het nodige terug aan de grond. In ieder geval nog een hele fijne week gewenst! Groeten, Marc

Cor en Corry Ruiten

Hallo Allemaal,
Chapeau of in goed nederlands PETJE AF voor het werk dat jullie verzetten en met zoveel enthousiasme.
groeten Cor en Corry Ruiten

Annelies Helling schrijft:

Lieve Sarah:
Ik was erg blij met dit verhaal dat ondanks tegenslagen er nu zulke positiev berichtn zijn.
Ook de verhaln vanzowel het land en de mensen vind ik erg leuk. Ik heb veel bewondering voor jou en de hele groep: hiermee helpje een groep mensen die het moeilijk hebben en jullie zien ook iets van andere Europeanen. Ik ben blij dat je ook af en toe kunt relaxen en iets van het land kunt zin.
Nog veel succes en ook plezier.
Liefs Annelies

Corine, Han en Daan

herkennen we jullie straks nog wel? en kunnen jullie hier nog wel wennen? Een omgekeerde cultuurschok als je weer kunt MSNen, douchen en alle luxe om je heen....wij kunnen ons nauwleijks een voorstelling wat jullie daar meemaken, dus we hopen dat jullie ons een goed beeld kunnen geven tijdens jullie 'afterparty'. Maar voor nu: zijn wij trots op jullie allemaal! Heb het goed met elkaar, sterkte met afscheid nemen, en kom behouden thuis! liefs, fam.Beeuwkes

maartje vervat

Lieve mensen , nog drie nachtjes dan is er weer een grote dag , afscheid nemen van al deze fijne mensen , en van de grote klus ,die voor de mensen daar een hele vooruitgang zal zijn . ik wens jullie een heel goed afscheid , goede reis naar huis , want ook hier zijn jullie welkom , ik kan bijna niet wachten , heel graag tot Zaterdag . Lieve groeten Maartje Vervat .

anoniem

jhaa leuke site